Forsikringskoncernen tager nu endnu et skridt mod at styrke og fremtidssikre sin markedsposition. Som led i strategien frem mod 2027 forenkler Tryg sit IT-setup for at frigøre kræfter til at udvikle nye digitale løsninger til gavn for koncernens mere end seks millioner kunder.
Med et mål om at styrke konkurrenceevnen iværksætter Tryg nu en strategisk transformation af sit IT-setup og udvider i den forbindelse partnerskabet med Tata Consultancy Services (TCS), som Tryg har samarbejdet med i 15 år.
Tryg-koncernen har de seneste år fordoblet sin størrelse efter opkøb af Alka, Trygg-Hansa og Codan Norge, og IT-kompleksiteten er derfor helt naturligt forøget.
I dag har forsikringskoncernen over 1.300 IT-leverandører på tværs af Skandinavien og anvender flere end 1.000 applikationer. Selskabet har som led i sin 2027-strategi både en klar ambition om at reducere dette antal betydeligt og samtidig investere i ny teknologi, der forbedrer kundeoplevelsen og kundebetjeningen.
Med dagens udmelding overtager TCS ansvaret for at drifte en række af koncernens ældre IT-systemer. Det omfatter IT-support, dokument- og arkiveringssystemer samt en række leverandørkontrakter, der i dag varetages af flere forskellige eksterne partnere.
I fremtiden skal Trygs kræfter fokuseres på at udvikle og skalere kundevendte systemer på tværs af Skandinavien, herunder AI- og automatiseringsløsninger, selskabets skadebehandlingssystem Guidewire og kommende investeringer i nye CRM- og kontaktcentersystemer.
Vigtig leverance på Trygs 2027-strategi
Det udvidede partnerskab med TCS skal således bidrage til at nedbringe IT-kompleksiteten og frigøre ressourcer hos Tryg til fremtidige investeringer i teknologi. Derved er partnerskabet en afgørende del af ’Scale & Simplicity’-søjlen i Trygs 2027-strategi.
”Vi forenkler vores IT-landskab for yderligere at kunne investere i ny teknologi og udvikle vores forretning på tværs af Skandinavien. På den måde kan vi levere de bedste kundeoplevelser, så vi fortsat differentierer os i markedet og styrker vores konkurrenceevne,” siger Johan Kirstein Brammer, Group CEO i Tryg.
”Det udvidede partnerskab med TCS, som er en af verdens førende teknologivirksomheder, er en direkte leverance på vores 2027-målsætning om at simplificere og skalere Trygs forretning. Med TCS får vi en partner i ryggen, der kan levere et vigtigt bidrag til at indfri den ambition,” siger han.
En enklere IT-organisation
Samarbejdet med TCS vil medføre en forenklet organisationsstruktur med færre eksterne IT-konsulenter og færre ansatte i Trygs IT-område. 45 danske Tryg-medarbejdere vil som en del af aftalen blive ansat i TCS, mens 180 stillinger i Tryg på tværs af Skandinavien forventes nedlagt, heraf henholdsvis 47 i Danmark, 48 i Norge og 85 i Sverige.
”Det er aldrig rart at sige farvel til gode kollegaer, som har ydet en kæmpe indsats, og det vil jeg gerne sige tak for. Det udvidede samarbejde med TCS betyder samtidig, at vi nu får en af de bedste IT-organisationer på forsikringsmarkedet, hvor vores medarbejdere arbejder med den nyeste teknologi og kan fokusere på at udvikle fremtidens kundeløsninger,” siger Johan Kirstein Brammer.
Engangsomkostningerne til den organisatoriske tilpasning indgår som en del af aftalen med TCS og vil ikke have indflydelse på Trygs finansielle resultater. Aftalen påvirker i øvrigt ikke selskabets finansielle målsætninger, da de løbende effekter fra aftalen indgår i Trygs nuværende strategi frem mod 2027.
Fakta: Tata Consultancy Services (TCS)
- TCS er en IT-service-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, der er en del af Indiens største industrikonglomerat Tata Group.
- TCS blev etableret i Norden i 1991 og samarbejder udover Tryg blandt andet med over 75 banker og 47 forsikringsselskaber i Europa og Storbritannien.
- TCS har omkring 20.000 ansatte i de fem nordiske lande og over 600.000 ansatte på verdensplan fordelt på 55 lande.
Pressekontakter
Troels Karlskov
Pressechef
Tryg Danmark
+45 30 30 15 00
troels.karlskov@tryg.dk
Kritika Saxena
Head- Corporate Communications & Public Relations
Tata Consultancy Services
+91 9820109662
saxena.kritika@tcs.com/a>