Tryg ID – vi passer godt på din digitale identitet

Tryg ID hjælper dig, hvis din identitet bliver misbrugt på nettet. Både, hvis du oplever økonomisk misbrug, eller hvis din digitale identitet bliver brugt uden din tilladelse på de sociale medier.

Tryg ID – vi passer godt på din digitale identitet. Tryg ID – vi passer godt på din digitale identitet. Kvinde finder NemID nøgle

Flere oplever identitetsmisbrug end nogensinde før

Måske modtager du pludselig regninger på ting, du ikke har købt – eller opdager, at nogen spreder dine private billeder under et falskt navn på Facebook. Med Tryg ID får du hjælp og vejledning til at håndtere digital identitetstyveri af både økonomisk og social karakter.

Vi hjælper dig blandt andet med  

  • at undersøge mistanken 
  • at begrænse skadens omfang
  • slette eller lukke falske profiler og brugerkonti
  • kontakte ejeren af et netsted for at fjerne uønsket indhold 
  • at spærre netbank og lukke konti. 
     

Misbrug på sociale medier

Her kan vi hjælpe dig

Du opdager måske først, at din identitet er blevet misbrugt på de sociale medier, når du modtager invitationer og henvendelser, som du undrer dig over. Det kan også være kommentarer fra venner eller familie, der gør dig opmærksom. 

Eksempler, som kan betyde, at din identitet bliver misbrugt:

  • Der er blevet oprettet en falsk profil med dit navn eller billeder på fx Facebook, Twitter eller Instagram.
  • Du kan pludselig ikke logge ind på din konto med dit sædvanlige kodeord. 
  • Der postes pludselig billeder eller skrives ting fra din konto, som du ikke selv har lavet. 
  • Personlige billeder af dig er brugt på fx dating sites.
  • Du oplever krænkende kommentarer eller mobning på de sociale medier.
  • Personlige oplysninger ligger offentligt tilgængelige pga. registrering på fx medlemslister. 
     

Sådan hjælper vi ved misbrug på sociale medier

  • Hjælp til at fjerne og rydde op i uønsket information 
  • Vejledning i, hvordan du sletter eller lukker falske profiler og brugerkonti 
  • Hjælp til at kontakte ejeren af et netsted med henblik på at fjerne uønsket og/eller krænkende information eller billeder 
  • Gode råd og information om sikker færden på nettet 

Økonomisk misbrug på nettet

Her kan vi hjælpe dig

Først og fremmest hjælper vi dig med at undersøge mistanken. Viser det sig, at der foregår misbrug, hjælper vi med at stoppe det – fx ved at kontakte RKI og debitorregister, kontakte kreditor og afvise uretmæssige krav. I nogle tilfælde kan det også være nødvendigt at oprette kreditspærring på dit cpr-nummer.

Eksempler, som kan betyde, at din identitet bliver misbrugt:

  • Du modtager telefonopkald, breve eller e-mails om ting, som du ikke har bestilt eller solgt – via DBA, QXL eller lignende.
  • Du får meddelelse om adresseændring, som du ikke har bestilt. Eller du får pludselig ikke post længere.
  • Du modtager ansøgningsskemaer eller afslag på lån eller kredit, du ikke har søgt om.
  • Du modtager regninger eller inkassokrav, som du ikke kender til. Fx på benzinkort eller mobilabonnementer.
     

Ved økonomisk misbrug af din identitet, vejleder vi dig i at

  • anmelde misbruget til politiet
  • spærre netbank, lukke konti og oprette nye
  • kontakte de firmaer, der sender dig regninger for ting, som du ikke har købt
  • kontakte de personer, som fx tror, de har købt koncertbilletter af dig
  • tage kontakt til RKI og debitorregisteret
  • oprette kreditspærring på dit cpr-nummer for at undgå yderligere udstedelse af lån, oprettelse af abonnementer eller salg på afbetaling, der kræver personligt ID.
  • ansøge om at få et nyt cpr-nummer (kræver, at sagen har været håndteret af Tryg ID-teamet).  

Tre kunder fortæller – sådan føles det at få stjålet sin identitet

Tre af vores kunder fortæller om deres oplevelser med identitetsmisbrug, og hvordan de fik hjælp fra Tryg ID til at løse de problemer, der følger med.

André på 28 år fra Rødovre

André mistede sin pung. I månederne efter brugte tyven over 60.000 kr. i hans navn. Tyven oprettede lån, købte mobiltelefoner og møbler: 

”Jeg vidste godt, at jeg ikke kunne miste penge. Det er de firmaer, der sælger til tyven, der står med problemet. Men det var rigtig besværligt for mig at bruge tid på at kontakte de forskellige firmaer. På et tidspunkt blev jeg heldigvis gjort opmærksom på Tryg ID, og så tog de over og klarede alt. De gav mig super service, fx ringede de jævnligt og opdaterede mig på sagernes gang.”

På et tidspunkt blev jeg heldigvis gjort opmærksom på Tryg ID, og så tog de over og klarede alt. De gav mig super service, fx ringede de jævnligt og opdaterede mig på sagernes gang.

- André på 28 år fra Rødovre

Mathias på 23 år fra København

Mathias fik stjålet sin pung i et fitnesscenter. 2-3 måneder efter begyndte regninger og lån for 30-40.000 kr. at vælte ind:

”Jeg valgte hurtigt at ringe til Tryg ID for at få hjælp. De overtog alle sagerne og tog kontakt til selskaberne. Det hjalp; Rykkerne stoppede øjeblikkeligt med at komme. Og hver gang der kom en ny regning fra et sted, kontaktede jeg bare Tryg ID, så klarede de resten.”

Anne på 42 år fra Århus

Anne fik stjålet sin pung fra sin taske på en bar i Århus. En måned efter fik hun pludselig breve fra TDC om, at der var oprettet 3-4 telefoner i hendes navn:

”Jeg syntes, at det var meget ubehageligt, at nogen brugte min identitet. Samtidig var det rigtig besværligt at rydde op i. At få tid til at ringe rundt til alle de implicerede, samtidig med at jeg skulle passe fuldtidsjob og tre børn. Så Tryg ID var en stor hjælp. Jeg slap for dialogen med butikker og banker – der ikke altid tog mig alvorligt – og kunne nøjes med bare at kopiere mails og breve, hver gang jeg fik nye opkrævninger. ”

Vilkår for brug af Tryg ID