Fald i antallet af tyverier fra varebiler
Efter flere år med stigninger i antallet af tyverier fra vare- og lastbiler er kurven endelig knækket. I 2018 faldt anmeldelserne på området med hele 13 procent i forhold til 2017, og flere steder i landet var faldet endnu større.
Opbrudte varebiler og stjålet værktøj har i de seneste år givet danske håndværkervirksomheder store udfordringer. Siden 2015 har antallet af tyverier fra vare- og lastbiler nemlig været stødt stigende, og fra 2016 til 2017 eskalerede det med en stigning på mere end 35 procent.
Men nu er der godt nyt til de danske håndværkere. For første gang i fire år er antallet af tyverier fra vare- og lastbiler nemlig faldende. Således blev der på landsplan registreret 13 procent færre anmeldelser sidste år end i 2017. Det viser tal fra Rigspolitiet.
Nogle steder i landet var faldet endda endnu større. Det gælder for eksempel i politikredsene Sydøstjylland, Syd- og Sønderjylland og Fyn, hvor man tidligere har haft store problemer med tyverier fra varebiler. Her faldt antallet af sager med henholdsvis 31 procent, 34 procent og 38 procent fra 2017 til 2018.
"Det er en glædelig udvikling. Men vi kommer også fra et usædvanligt højt niveau i 2017, hvor antallet af tyverier fra vare- og lastbiler lå på over 8000 - det højeste antal siden 2011. Det er dejligt at se, at det nu falder igen, og vi håber naturligvis, at det fortsætter i den rigtige retning," udtaler Charlotte Dietzer, skadechef i Tryg.
Tyverier fra varebiler er stadig et stort problem
Hun understreger, at tyverier fra varebiler fortsat er et stort problem for de danske håndværkere. Og det er da heller ikke alle politikredse, der har oplevet et fald i antallet af tyverier fra vare- og lastbiler fra 2017 til 2018. I Østjyllands Politikreds steg sagerne med over 26 procent sidste år i forhold til året før, mens Nordsjællands, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds oplevede mindre stigninger i 2018.
"I 2018 blev der anmeldt næsten 7000 tyverier fra vare- og lastbiler. Det er stadig alt for mange. Forsikringen dækker tabet, men det kan tage håndværkeren dage og uger at genanskaffe værktøj og materialer. Dertil kommer en ødelagt bil, som skal på værksted og derfor ikke kan komme ud at køre. Og når håndværkeren ikke kan udføre sit arbejde på grund af manglende udstyr, mister han penge," forklarer Charlotte Dietzer.
En af dem, der har oplevet at komme ud til en opbrudt varebil, der er blevet plyndret for værdier, er Peder Palshøj Pedersen fra Grindsted. Han er selvstændig kloakmester, og på det seneste har den slags tyverier næsten ødelagt hans forretning.
"På under en uge skete det hele to gange, at nogen brød ind i min varebil og stjal mit udstyr. Første gang blev jeg selvfølgelig lidt slået ud, men anden gang blev jeg decideret ramt. Jeg sov ikke i tre dage, fordi jeg bare lå med en masse frustrationer og bekymringer. Jeg overvejede kraftigt om, jeg skulle lukke mit firma, fordi det her holder jeg ikke til. Jeg er nødt til at tømme min bil for værktøj hver dag, og det betyder jo meget for mit arbejde, når jeg ikke længere kan rykke lige så hurtigt", siger han og fortsætter:
"Nu har jeg investeret i både tyverialarmer, DNA-mærkning og sikkerhedsbokse. Men hvis jeg skulle have en ny bil i dag, så ville jeg have indsat ekstra plader i den. Så ved jeg godt, den bliver lidt tungere, men i dag kan de jo komme ind så let som ingenting. Jeg føler mig mere tryg nu, men det er et stort problem i vores område, og både min kone og jeg har været meget nervøse siden".
Og Peder Palshøj Pedersens sag er langt fra enestående.
"Der er desværre en tendens til, at tyvene vender tilbage til de samme steder flere gange, hvilket naturligvis skaber stor frustration og utryghed for de forurettede," udtaler Charlotte Dietzer.
Hun fortæller, at man hos Tryg oplever, at tyvene oftest skaffer sig adgang til bilens kabine, og derfra deaktiverer de låsen til bagagerummet, hvorefter der er fri adgang til værktøjet, hvis det ikke er sikret på anden vis. Hun anbefaler derfor, at virksomhederne sikrer deres varebiler med en separat lås, ekstra sikkerhedsbokse, gitre for vinduerne, alarm og lignende. Desuden fremhæver hun fordelene ved tiltag som GPS-trackere og DNA-mærkning.
"Vi ser dog flere og flere tilfælde, hvor bilerne bliver 'skrællet op', så der er et stort hul i siden af bilen eller i bagklappen med fri adgang til håndværkerens værdier. Derfor kan det også være en god idé at investere i en af de sikkerhedsløsninger, der er udviklet for at bekæmpe den type af tyverier fra varebiler, for eksempel med et solidt rullejalousi inde bag døren," slutter Charlotte Dietzer.
Forebyggende råd:
· Installer en ekstra lås i varebilen. Den gør det endnu sværere for tyven af få adgang til varebilen
og de dyre genstande.
· Afskærm ruderne i bilen, så man ikke kan se udefra, hvad der befinder sig inde i bilen.
· Parker varebilen på oplyste steder og op ad en væg, så det bliver sværere at få adgang til
lastrummet.
· Installér en alarm i bilen, og sørg for at skilte med alarmen ved at sætte synlige klistermærker i
ruderne.
· Sørg for at DNA-mærke udstyr i varebilen. På den måde kan man hurtigt se, om eventuelt stjålne
genstande tilhører dig, og tyven for samtidig svært ved at sælge de stjålne genstande videre.
For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Susanne Lindhage, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk