Spørgsmål om husforsikring
Hør mere om, hvordan du er dækket og hvordan du gør brug af din forsikring. Se også, hvordan du med husforsikring gør brug af vores særlige services.
Om husforsikring
Hvornår skal jeg købe en husforsikring?
En husforsikring skal sikre din bolig, hvis uheldet er ude. Det er vigtigt, at du som husejer køber en husforsikring, så du er godt dækket ind. Husforsikring og indboforsikring er ikke det samme. Husforsikringen dækker selve huset og din have - indboforsikringen dækker dine ting.
Husforsikringen tager højde for mange af de uforudsete ting, du kan møde som husejer – uanset om du bor i parcelhus, rækkehus eller bygger nyt.
Hos os følger alle de vigtigste dækninger med i basispakken, fx skader på grund af brand, storm og skybrud, skjulte rør- og kabelskader, glas- og sanitetsskader og meget mere.
Hvornår træder forsikringen i kraft?
Husforsikringen træder i kraft den dato, du har aftalt med os. Hvis du har købt hus, træder forsikringen i kraft ved overtagelse. Hvis du skifter fra et andet forsikringsselskab, aftaler vi typisk 1-2 måneder frem i tiden.
Du kan frit vælge at betale husforsikringen enten helårligt eller månedligt. Det aftaler vi, når du køber forsikringen. På Min side kan du ændre dit valg til henholdsvis helårlig eller månedlig betaling. Du kan vælge at betale forsikringen via Betalingsservice eller indbetalingskort. For at betale månedligt, skal din forsikring være tilmeldt Betalingsservice.
Hvordan vælger jeg den rette pakke?
Du kan vælge en af vores tre forskellige pakker, som er basis, udvidet eller super. Du kan også selv sammensætte en pakke med de dækninger, du har behov for. Du kan læse mere om de forskellige pakker til husforsikring, og hvad de dækker.
Når du har valgt den rette pakke for dig, anbefaler vi, at du overvejer, hvor stor udgift du selv vil have, hvis der sker en skade.
Selvrisiko - det beløb du selv skal betale
Selvrisiko er det beløb, du selv skal betale af en skade. På en husforsikring er der ikke selvrisiko på glas og sanitetsskader. Ved synlige rådskader er der en fast selvrisiko på 1/3 af udgiften. På andre skader kan du vælge en fast selvrisiko.
Du har mulighed for at vælge 0 kr. i selvrisiko, så betaler du selvfølgelig lidt mere for din forsikring, omvendt skal du ikke bekymre dig om en udgift, hvis du får en skade.
Hvad koster en husforsikring?
Prisen på en husforsikring afhænger af flere faktorer. Blandt andet om der tidligere har været skader på huset og hvor i landet du bor. Prisen afhænger også af, hvilken selvrisiko du ønsker, og om du vil supplere med forskellige tilvalgsdækninger, som Udvidet vandskade eller Bolighjælp. Ønsker du din nøjagtige pris, kan du hurtigt og let få et tilbud.
Hvad kan jeg bruge Tryg Bolighotline til?
Når du har en husforsikring med super-pakken hos os, får du også adgang til fordelen Tryg Bolighotline. Her kan du få byggeteknisk rådgivning om mindre skader, inden de udvikler sig og bliver store – fx revner i muren, lugt af mug, løbesod i skorstenen, eller hvis HFI-relæet slår fra.
Hvad er forskellen på en indbo- og en husforsikring?
Som tommelfingerregel dækker indboforsikringen alle dine ting i dit hus, hvor husforsikringen dækker selve dit hus og have. I forsikringsbranchen plejer vi at sige, at hvis du stod med dit hus i hånden og vendte bunden i vejret på det, så er alt det, der falder ud af huset dækket af din indboforsikring, og det du står tilbage med i hånden er dækket af din husforsikring.
Hvornår får jeg besøg af en taksator?
Som udgangspunkt sender vi vores taksator ud for at se på din ejendom udefra, når den er opført før 1976. Der kan også forekomme andre situationer, hvor det er nødvendigt, at der kommer en taksator forbi. Du bliver kontaktet af taksatoren, hvis det er nødvendigt med en besigtigelse.
Er husforsikring nødvendig, hvis jeg skal bygge et nyt hus?
Ja det er nødvendigt med en husforsikring mens du bygger nyt hus. I byggeperioden dækker husforsikringen nemlig skader forårsaget af brand eller lynnedslag. Senere, når huset står færdigt, kan du udvide din husforsikring til også at dække andre skader såsom insekt- og svampeangreb, pludselige vandskader efter regn og sne, rådskader med mere.
Du bør supplere med en entrepriseforsikring for også at være dækket for vejrskader, tyveri og hærværk.
Er en husforsikring lovpligtig?
Når du køber hus – og højst sandsynligt i den forbindelse optager et realkreditlån, er det et krav fra dit realkreditinstitut, at du tegner en husforsikring herunder en brandforsikring, som gælder fra overtagelsesdagen, eller fra den dag, du får disposition over boligen.
Husforsikring er ikke lovpligtig, men en god idé, når du køber et hus. Ud over bygningsbrand kan du også tegne en husforsikring, der omfatter stormskader, skybrud og vandskade, svamp, insekt, råd, husejeransvar og retshjælp.
Hvordan dækker husforsikringen?
Hvordan dækker min husforsikring?
Når du har en husforsikring hos os, er både dit hus og din have grundigt dækket. Du kan vælge mellem tre forskellige pakker, når du køber vores husforsikring – det er basis, udvidet eller super. Du har også mulighed for at sammensætte din egen pakkeløsning ud fra de tre pakker.
Alle de vigtigste dækninger er med i basispakken – fx skader på grund af:
- brand, storm og skybrud
- skjulte rør- og kabelskader
- glas- og sanitet og meget mere.
Du kan læse mere om de forskellige pakker til din husforsikring.
Som kunde hos os kan du altid se din forsikring, når du logger på Min side.
Hvis du har spørgsmål til din forsikring eller ønsker at ændre dine pakker, er vi klar til at hjælpe dig. Ring til os på 70 11 20 20.
Du kan også selv ændre din forsikring – det gør du på Min side.
Dækker husforsikringen, hvis jeg laver noget om på huset efter forsikringen er tegnet?
Ja, din husforsikring dækker også dit hus efter du har bygget om. Det er dog vigtigt, at du underretter os, hvis du har bygget nyt, bygget om eller bygget til dit hus, så du fortsat er dækket ordentligt.
Står du og skal til at bygge om? Ved ombygning dækker vi tyveri, hærværk og pludselige skader på dine byggematerialer op til tre måneder efter levering, når du har valgt dækningen "Mere Tryghed".
Står du over for et større byggeprojekt, som fx om- eller tilbygning er det dog en god idé at undersøge, om du har brug for en entrepriseforsikring. Din husforsikring dækker nemlig ikke vandskader eller glas- og sanitetsskader under ombygning. Heller ikke, hvis der fx opstår vandskade som følge af bygge- eller renoveringsarbejde.
Dækker min husforsikring skybrud?
Ja, din husforsikring dækker ved skader som følge af skybrud. Det er altid en god idé at forebygge. Læs mere om, hvordan du forebygger skader ved skybrud.
Dækker min forsikring ved væltede træer?
Ja, med stormdækningen er du dækket, hvis du et træ vælter og forårsager skade på dit hus under en storm. Har du også dækningen "Bolighjælp", som du kan få med husforsikring super, får du også hjælp til at fjerne væltede træer, der er væltet i forbindelse med storm eller fjerne beskadigede træer, der er i fare for at vælte.
Hvordan bruger du din husforsikring?
Hvordan melder jeg en skade på mit hus?
Du anmelder en skade her på tryg.dk ved at logge på Min side. Du kan anmelde skaden, når det passer dig, og du kan også se status på skaden.
Sådan er forløbet, når du anmelder en skade:
- Du logger på Min side og vælger den forsikring, du har en skade på
- Du udfylder anmeldelsen og finder dokumentation frem, som der er behov for
- Vi opretter din skade, og så får du en kvittering på mail
- Vi behandler din skade
- Du får svar på mail, når der er truffet afgørelse om din skade.
Har du behov for hjælp til at anmelde skaden online, eller har du spørgsmål til din forsikring, så ring til os – vi er klar til at hjælpe dig.
Hvordan vurderes skader på mit hus?
Når du får en skade på dit hus, skal du anmelde den online. For at vi kan vurdere skaden, skal du tage billeder eller video, så vi kan se skadens omfang eller vurdere, om der er behov for, at vi sender en taksator ud for at besigtige skaden.
Om vi sender en taksator, eller om det er nok med den indsendte dokumentation, afhænger ofte af skadens omfang og om billederne er tilstrækkelige for at se skaden. Det er nemlig ikke altid, at billederne fortæller den fulde historie eller skaden kan ses med det blotte øje.
Hvordan ser behandlingsprocessen ud for skader på hus?
Behandlingsprocessen for skader på dit hus starter som regel med, at du anmelder skaden online. Til dette skal du tage billeder, der så vidt muligt viser skadens omfang. Når du har anmeldt skaden online, behandler vi den. Her ser vi på billederne og din beskrivelse af skaden. Det kan ske, at billederne er nok til at vurdere skadens omfang. I andre tilfælde kan vi være nødsaget til at sende en taksator ud, så vi kan få det rigtige indtryk af skaden. Det er nemlig ikke altid, at billeder er nok til at vurdere skadens omfang.
Du kan også vælge at gøre brug af servicen, Tryg Bygning. Her sender vi en håndværker ud, som vurderer og reparerer skaden for dig, såfremt det vurderes, at skaden er dækningsberettiget.
Vi har aftaler med udvalgte kloak-, vvs-, murer- og tømrervirksomheder i hele Danmark. Vi har udvalgt de håndværkere, som vi kender i forvejen, og som vi har tillid til. Med Tryg Bygning kontakter håndværkeren dig, efter du har været i kontakt med os.
Håndværkeren har tilladelse til at indgå i aftaler på vegne af Tryg og udbedring vil starte inden for fem dage. Hvis der er tale om en længerevarende proces, får du også en skriftlig plan for udbedringerne.
Kan Tryg hjælpe mig at finde en håndværker, hvis der er sket en skade på mit hus?
Ja, vi tilbyder dig en service, vi kalder Tryg Bygning. Den kan du bruge, hvis der er sket en skade på dit hus. Vi har aftaler med håndværkere, som kan vurdere og reparere din skade.
Når du anmelder din skade, tilbyder vi dig at rekvirere en håndværker. Vi har aftaler med kloak-, vvs-, murer- og tømrervirksomheder i hele Danmark. Vi har udvalgt de håndværkere, som vi kender i forvejen, og som vi har tillid til.
Fordelene ved at bruge Tryg Bygning er, at:
- Håndværkeren kontakter dig, efter du har talt med Tryg
- Håndværkeren har tilladelse til at træffe bindende beslutninger for Tryg
- Udbedringen af skaden vil starte inden for 5 døgn
- Du får en skriftlig plan ved en længerevarende reparationsperiode.
Har du brug for hjælp? bliv ringet op.
Hvordan kan jeg forebygge klimamæssige udfordringer?
Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du kan klimasikre din bolig og forberede dig på blandt andet storm og skybrud. Få tips til at begrænse skader her-og-nu, eller se hvordan du sikrer din bolig på længere sigt.
Hvor kan jeg se, hvordan jeg er dækket?
Som kunde hos os kan du altid se dine forsikringer og valgte dækninger, når du logger på ‘Min side’.
Sådan gør du:
- Log ind på Min side på tryg.dk
- Gå ind under ‘Forsikringsoversigt'
- Klik på navnet på den forsikring, du vil se
- Klik på pilen til højre for navnet på forsikringen, så kan du se, hvilke dækninger du har valgt. Der er et 'flueben' ud for de dækninger, du har valgt og et 'minus' ud for dem, du har fravalgt.
- klik på ’i’et’ og læs mere om, hvad dækningerne betyder.
Du er altid velkommen til at ringe, hvis du vil har spørgsmål eller vil ændre dine dækninger. Ring til os på 70 11 20 20.
Du kan også selv ændre din forsikring – det gør du på Min side.
Generelt som Tryg-kunde
Får jeg bonus, når jeg har en husforsikring hos jer?
Som kunde i Tryg er du medlem af TryghedsGruppen, som er Trygs største aktionær og står bag TrygFonden. Det giver dig mulighed for at få udbetalt bonus, typisk 5-8 % af den samlede pris for dine forsikringer året før.
Hvilke fordele har jeg som kunde i Tryg?
Det handler om at være tryg – det tror vi på, både når det kommer til forsikringer og skader. Forsikringer er mere end bare skader og erstatninger, og derfor har vi fyldt vores forsikringer med en række ekstra gode ting til dig.
Du får fx:
- Adgang til Tryg Bolighotline med Husforsikring Super, så du kan få hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan skal gribe renoveringer eller forebyggelse an.
- Psykologisk krisehjælp som en del af rejse-, indbo-, hus- og børneforsikring, når du kommer ud for en svær oplevelse i forbindelse med en dækningsberettiget hændelse.
- Adgang til Tryg Lægehotline, ligegyldigt hvilken forsikring du har – så kan du hurtigt booke tid og blive tilset online, når du har brug for at få svar på helbredsspørgsmål og ikke har adgang til egen læge.
Fandt du ikke svaret til dit spørgsmål?
Du kan se listen over de andre emner, som vi har samlet spørgsmål og svar til.