Om bilforsikring

Hvad koster en bilforsikring?

Prisen på en bilforsikring kan variere. Vi beregner bl.a. prisen efter hvilken type bil du kører, hvilke dækning du ønsker og hvor længe du har været bilist. Pris og kvalitet hænger selvsagt sammen, og vil du gerne passe ekstra godt på din bil, bliver din bilforsikring naturligvis dyrere, end hvis du blot nøjes med den lovpligtige ansvarsforsikring. Beregn prisen på din bilforsikring og få 10 % onlinerabat, når du køber en bilforsikring på tryg.dk.

Læs mere og beregn pris

Hvordan vælger jeg den rette pakke?

Der er tre forskellige pakker, når du ønsker en kaskoforsikring til din bil, som er basis, udvidet og super. Kunne du tænke dig at vide mere om de tre pakker, og hvordan de dækker?

Læs mere

Når du har valgt den rette pakke for dig, anbefaler vi, at du overvejer, hvor stor udgift du selv vil betale, hvis der sker et uheld. Flere dækninger på din bilforsikring kan være helt uden selvrisiko, fx dækningerne Tryg Vejhjælp i Danmark, Parkeringsskade eller Nulselvrisiko.

Hvornår modtager jeg policen på min bilforsikring?

Når du har accepteret tilbuddet om en bilforsikring hos os, træder den i kraft på den dato, bilen er indregistreret til dig, med Tryg som forsikringsselskab.

Når vi modtager oplysningerne om indregistrering af din bil fra Skat, sender vi din forsikringspolice til dig på Min side. Her kan du finde din police i din indbakke eller under fanen ”Forsikringer”, hvor din nye bilforsikring vil ligge.

Kan jeg selv justere mit kilometerforbrug?

Ja, det kan du. Du kan logge ind på Min side og justere, hvor meget du kører om året. Hvis du kører mere eller mindre, end du plejer, er det vigtigt, du justerer det. 

Sådan gør du: 

  1. Log ind på Min side 
  2. Vælg din bilforsikring
  3. Vælg 'Juster årligt kørselsbehov'

Log ind på Min side 

 

Hvad betyder valget af kilometer for min bilforsikring?

Prisen på din forsikring bliver blandt andet beregnet ud fra, hvor mange kilometer du kører i din bil om året.  Det antal kilometer, du har fortalt, du kører, skal stemme overens med dit faktiske forbrug. Det er vigtigt, at du oplyser det antal kilometer, du kører, fordi: 

  • Hvis du kører færre kilometer, end du har oplyst - betaler du for meget for din bilforsikring. 
  • Hvis du kører flere kilometer, end du har oplyst - risikerer du ikke at få fuld dækning, hvis du får en skade på bilen. 
Må unge under 25 år køre min bil?

Bilforsikringen dækker din bil, når du som forsikringstager, eller andre med din tilladelse, benytter bilen. Det betyder, at hvis en person under 25 år benytter din bil, er de også dækket af forsikringen, så længe de benytter den med din tilladelse. Hvis dit barn benytter bilen regelmæssigt, som en del af dagligdagen til fx skole, arbejde eller fritidsaktiviteter, så skal barnet stå registreret som bruger, da det kan have betydning for forsikringsprisen.

Kan jeg forsikre min leasingbil?

Ja, du kan sagtens forsikre din leasingbil på samme vilkår som hvis du ejer bilen, hvis:

  1. bilen er på hvide plader
  2. bilen er under fire år gammel fra bilens første indregistrering.

Når du forsikrer din leasingbil får du samtidig dækningen "Leasing", som inkluderer:

  1. Afleveringsdækning som dækker mindre skader, der normalt er dækket af bilens kaskoforsikring, når den leasede bil skal afleveres igen. Hver enkelt skade må maksimalt koste 6.000 kr. at udbedre, og alle skader kan maksimalt udgøre 30.000 kr. Du opkræves kun en gange selvrisiko. Dækker en lånebil, hvis din leasingbil totalskades eller bliver stjålet. Du kan beholde lånebilen i op til 14 dage efter, du har fået din erstatning.
  2. Førsteydelsesdækning, hvor du helt eller delvist får refunderet førstegangsydelsen, hvis bilen bliver totalskadet eller stjålet. Ydelsen udregnes efter den sum, du har valgt og det antal år, du har haft leasingbilen.

Leasingdækningen dækker, når du også har en kaskodækning og bilen er indregistreret som leasingbil.

Jeg har solgt min bil – hvad skal jeg gøre?

Når du sælger din bil, skal den nye ejer omregistrere eller afmelde køretøjet inden for 4 hverdage. Det er en god idé at tjekke op på, om bilen er blevet omregistreret eller afmeldt. Det gør du på www.skat.dk.

Når du sælger din bil, bør du have:

  1. salgsdato
  2. købers navn og adresse
  3. sælgers og købers underskrifter
  4. køretøjets stelnummer og mærke eller registreringsnummer.

Har den ny ejer ikke omregistreret eller afmeldt køretøjet inden 4 hverdage, kan du få hjælp til afmelding ved kontakt til Motorstyrelsen. Du kan læse mere hos Motorstyrelsen her.

Ved salg er bilen er den nye ejer dækket af ansvarsforsikringen og en eventuel kasko- eller delkaskoforsikring i op til tre uger, eller til der er købt ny forsikring. Den nye ejer hæfter selv for en eventuel selvrisiko på forsikringen.

Har du ikke solgt din bil endnu, men er du i tvivl om, hvordan man omregistrerer sin bil? Så kan du læse mere her

Hvordan omregistrerer jeg min bil?

Hvis du køber din nye bil af en forhandler, så sørger forhandleren for at få bilen omregistreret til dig. Her skal du blot oplyse hvilket forsikringsselskab, du ønsker forsikring hos.

Køber du bil af en privat sælger, kan omregistreringen nemmest foretages gennem appen Ejerskifte, som kan hentes til iOS og Android. Ved privat handel, er det altid en god idé at få omregistreret bilen sammen med sælger, samtidig med købet.

Sådan dækker din bilforsikring

Hvordan dækker min bilforsikring?

Når du har en bilforsikring hos os, er du rigtig godt dækket. Du kan vælge mellem tre forskellige pakker, når du køber en kaskoforsikring til din bil – det er Basis, Udvidet eller Super.

Du kan læse mere om de tre forskellige pakker til bilforsikring.

Hvis du har spørgsmål til din forsikring eller ønsker at ændre dine pakker, er vi klar til at hjælpe dig. Ring til os på 70 11 20 20.

Som kunde hos os kan du altid se og ændre din forsikring, når du logger på Min side.

Hvor kan jeg se, hvordan jeg er dækket?

Som kunde hos os kan du altid se dine forsikringer og valgte dækninger, når du logger på Min side.

Sådan gør du:

  1. Log på Min side på tryg.dk.
  2. Gå ind under ‘Sådan er du forsikret’.
  3. Klik på navnet på den forsikring, du vil se.
  4. Klik på pilen til højre for navnet på forsikringen, så kan du se, hvilke dækninger du har valgt. Der er et 'flueben' ud for de dækninger, du har valgt og et 'minus' ud for dem, du har fravalgt.
  5. klik på ’i’et’ og læs mere om, hvad dækningerne betyder.

Du er altid velkommen til at ringe, hvis du har spørgsmål eller vil ændre dine dækninger. Ring til os på 70 11 20 20.

Du kan også selv ændre din forsikring – det gør du på Min side.


 

Hvor kan jeg se, hvordan jeg er dækket?

Som kunde hos os kan du altid se dine forsikringer og valgte dækninger, når du logger på ‘Min side’.

Sådan gør du: 

  1. Log på Min side på tryg.dk 
  2. Gå ind under ‘Forsikringsoversigt'
  3. Klik på navnet på den forsikring, du vil se  
  4. Klik på pilen til højre for navnet på forsikringen, så kan du se, hvilke dækninger du har valgt. Der er et 'flueben' ud for de dækninger, du har valgt og et 'minus' ud for dem, du har fravalgt. 
  5. klik på ’i’et’ og læs mere om, hvad dækningerne betyder.  

Du er altid velkommen til at ringe, hvis du vil har spørgsmål eller vil ændre dine dækninger. Ring til os på 70 11 20 20.

Du kan også selv ændre din forsikring på Min side.

Hvordan bruger du din bilforsikring?

Hvordan melder jeg en skade på bil?

Du anmelder en skade her på tryg.dk ved at logge på Min side. Du kan anmelde skaden, når det passer dig, og du kan også se status på skaden.  

Sådan er forløbet, når du anmelder en skade: 

  1. Du logger på ’Min side’ og vælger den forsikring, du har en skade på.
  2. Du udfylder anmeldelsen og finder dokumentation frem, som der er behov for.
  3. Vi opretter din skade, og så får du en kvittering på mail.
  4. Vi behandler din skade.
  5. Du får svar på mail, når der er truffet afgørelse om din skade. 

Har du behov for hjælp til at anmelde skaden online, eller har du spørgsmål til din forsikring, så ring til os på 70 11 20 20 – vi er klar til at hjælpe dig.

Jeg har brug for vejhjælp. Hvem skal jeg kontakte?

Har du brug for akut assistance, kan du ringe til Tryg Vejhjælp hele døgnet på 70 11 20 00 hvis du har en bilforsikring med Tryg Vejhjælp i Danmark. Tryg Vejhjælp i Danmark er inkluderet i vores basispakke på bilforsikringen

Tryg Vejhjælp yder for eksempel assistance til:

  • Hjælp på stedet, herunder starthjælp, skift af defekt hjul
  • Bugsering
  • Oplukning af bildør
  • Udbringning af brændstof
  • Videretransport for alle i bilen
  • Lånebil i reparationstiden på udvalgte værksteder

Læs mere

Min bil skal på værksted efter en skade – kan I hjælpe med en lånebil? 

Ja, hvis du har en kaskoforsikring hos os og får en skade på din bil, kan du vælge et Tryg fordelsværksted. Her får du adgang til en lånebil i den tid, din bil bliver repareret. 

Hvis din bil er totalskadet og derfor ikke skal repareres, kan du ikke benytte værkstedets lånebiler. Det kan du til gengæld med dækningen Værdigaranti, som findes i Superpakken eller med Leasing-dækningen, hvis du har en leasingbil. Læs mere.

På et Tryg fordelsværksted får du udover lånebil også kvalitetssikret værkstedsservice og op til 5 års garanti på reparationer.

Læs mere om Tryg Reparation og vores samarbejdsværksteder

Kan jeg frit vælge værksted? 

Vi har et stort netværk af samarbejdsværksteder i hele Danmark, som du kan vælge imellem. Når du anmelder din skade, kan du vælge et værksted i dit område ud fra vores netværk af værksteder. Ved at bruge et af vores samarbejdsværksteder, er du sikret, at værkstedets service er kvalitetssikret og samtidig får du:

  1. lånebil inkl. 100 km pr. dag
  2. garanti for god service og kvalitet
  3. fem års garanti på reparationen, når bilen er under syv år og tre års garanti, når bilen er over syv år

Læs mere om værkstedsservice i top med Tryg Reparation

Jeg har fået en skade i min bilrude - hvordan får jeg det ordnet?

Når du har en skade på forrude, siderude eller bagrude af din bil kan du få ordnet din rude ved at bestille tid hos Carglass, vores samarbejdspartner. 

Du kan få repareret din rude på et af Carglass' værksteder eller Carglass kan komme ud til dig, hvis du har stenslag. Som kunde i Tryg kan endda du få fikset dit stenslag hos Carglass helt uden at bestille tid. Du skal bare møde op hos din lokale Carglass mellem 8-16 i hverdagene.

Når du skal have fikset stenslag, skal du ikke engang have pungen op af lommen, hvis du har en glasdækning med din bilforsikring hos Tryg. Du sparer nemlig selvrisikoen. 

Læs mere om glasskade og hvordan du får det fikset

Selvrisiko på bilforsikring: Hvordan fungerer det ved en skade?

Hvis du får en skade, hvor du skal betale selvrisiko, opkræver vi selvrisikoen samtidig med, at vi udbetaler erstatningen til værkstedet. Hvis du selv skal have kontanterstatning udbetalt, fx ved totalskade af bilen, så fratrækkes din selvrisiko i erstatningen.

Der er nogle dækninger uden selvrisiko: Det drejer sig om: Førerdækning, Tryg Vejhjælp i Danmark, Elbildækning, Nulselvrisiko, Glas (ved udskiftning af forrude opkræves dog altid en fast selvrisiko), Parkeringsskade, Dækskade, Fejltankningsforsikring, Nøgleforsikring, Ferie lånebil, Trailerforsikring.

Derudover er der andre forhold, hvor du ikke skal betale selvrisiko eller kan få tilbagebetalt selvrisikoen. Det kan du læse mere om i betingelserne

Hvilke rabataftaler kan jeg gøre brug af med bilforsikringen?

Rabat på GPS sporing

Når du har en bilforsikring hos os, kan du købe en GPS enhed til sporing med rabat. Det kan være, at din bil er særligt eftertragtet og du måske er nervøs for, at den kunne blive stjålet. Vi har sørget for at indgå aftaler med producenter, som vi ved, lever op til krav og standarder. Det kan gøre det nemmere at finde din bil, hvilket er til fordel for både dig og os.

Bemærk: vi holder ikke øje med din GPS - vi ser ikke på hvordan du kører, eller hvor du befinder dig. Enheden skal tilkobles en døgnbemandet alarmcentral. 

Læs mere om krav og rabataftalen

Rabat på køreteknisk kursus

Hvis du har adgang til Tryg Plus-fordele og har bilforsikring hos os, kan du få rabat på køreteknisk kursus i Silkeborg eller Roskilde på FDMs køretekniske anlæg. På køreteknisk kursus vil du lære om: 

  • bilens sikkerhedssystemer
  • vigtigheden af de rigtige dæk
  • køretekniske øvelser, som bagefter trænes i praksis

Hvorfor tage på køreteknisk kursus? Med et køreteknisk kursus skærper du dine evner som bilist – og det kan let betyde forskellen mellem liv og død i en kritisk situation. På kurset kan du teste dine færdigheder, blive mere sikker i trafikken eller lære din nye bil bedre at kende.

Læs mere om køreteknisk kursus

Bilferie i udlandet

Er jeg dækket af Tryg Vejhjælp under kørsel i Europa?

Når du har en kasko- eller en delkaskoforsikring, inkluderer vi Tryg Vejhjælp Europa. Med Tryg Vejhjælp Europa er du dækket ved uheld og du får assistance ved nedbrud, når du kører inden for Europas grænser. Læs mere

Kaskoforsikringen er en del af basispakken på vores bilforsikring.

Har du brug for hjælp i udlandet?
Har du brug for vejhjælp i Danmark eller i Europa kan du altid få hurtig hjælp. Ring og få vejhjælp på +45 70 11 20 00.

Døgnet rundt er alarmcentralen bemandet med erfarne medarbejdere, der taler nok europæiske sprog til at hjælpe dig i dialogen med værksteder eller myndigheder i udlandet.

Skal jeg have bevis på min ansvarsforsikring, når jeg kører i udlandet?

Ja, det skal du nogle steder. Beviset på, at du har en ansvarsforsikring hedder ”Grønt kort”. Som regel kan du køre i EU uden problemer og behøver ikke at medbringe det grønne kort. Andre lande, blandt andet lande der ikke er en del af EU, kræver, at du har det grønne kort med. I nogle lande skal du tegne en grænseforsikring, før du kører ind i landet. Det gælder også i Hviderusland og Rusland fra 1. juni 2023.

Se her, i hvilke lande du skal medbringe det grønne kort.

Du er altid velkommen til at ringe til os, så hjælper vi dig med et grønt kort. Det tager typisk 3-4 hverdage, men i højsæsonen kan der gå op til 2 uger. 

Generelt som Tryg-kunde

Får jeg bonus, når jeg har bilforsikring hos jer?

Som kunde i Tryg er du medlem af TryghedsGruppen, som er Trygs største aktionær og står bag TrygFonden. Det giver dig mulighed for at få udbetalt bonus, typisk 5-8 % af den samlede pris for dine forsikringer året før.

Hvilke fordele har jeg som kunde i Tryg?

Det handler om at være tryg – det tror vi på, både når det kommer til forsikringer og skader. Forsikringer er mere end bare skader og erstatninger, og derfor har vi fyldt vores forsikringer med en række ekstra gode ting til dig.

Du får fx:

  • Adgang til Tryg Bolighotline med Husforsikring Super, så du kan få hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan skal gribe renoveringer eller forebyggelse an.
  • Psykologisk krisehjælp som en del af rejse-, indbo-, hus- og børneforsikring, når du kommer ud for en svær oplevelse i forbindelse med en dækningsberettiget hændelse.
  • Adgang til Tryg Lægehotline, ligegyldigt hvilken forsikring du har – så kan du hurtigt booke tid og blive tilset online, når du har brug for at få svar på helbredsspørgsmål og ikke har adgang til egen læge.

Læs mere om de gode ting ved vores forsikringer

Derudover kan du samle dine forsikringer og få rabat

Far der pakker bilen med børn siddende i bagagerummet

Vi har samlet gode råd til dig

Vi har samlet et overblik af gode råd til dig om blandt andet bil, kørsel, vejhjælp, campingvogn og vejr.

Få gode råd

Fandt du ikke svaret på dit spørgsmål?

Du kan se listen over de andre emner, som vi har samlet spørgsmål og svar til.